Czy kiedykolwiek wyobrażałeś sobie świat, w którym moda jest nie tylko stylowa, ale także zrównoważona i zaawansowana technologicznie? Branża modowa stoi u progu transformacji. Potrzeba zrównoważenia i digitalizacji nigdy nie była bardziej zasadna. RIG wraz z partnerami projektu TECOFASH urzeczywistnia tę wizję i podpowiada, jak stać się częścią zmiany.

 

Konsorcjum TECOFASH zostało założone przez siedmiu partnerów z pięciu krajów UE, których działalność koncentruje się na przedsiębiorczości, modzie i przemyśle tekstylnym. Łącząc doświadczenie i wiedzę, opracowało innowacyjne materiały edukacyjne dla małych przedsiębiorstw i aspirujących przedsiębiorców z branży modowej, aby wspomóc ten sektor w działaniu zrównoważonym i zaawansowanym cyfrowo.

 

 

W ramach projektu powstały: kompleksowy program szkoleniowy w zakresie zrównoważonych procesów produkcyjnych, który proponuje holistyczne spojrzenie na kwestie HR w sektorze mody oraz dogłębny wgląd w zrównoważone modele biznesowe i gospodarkę cyrkularną oraz podręcznik na temat zrównoważonego i cyfrowego zarządzania firmą modową. Uruchomiona została także platforma szkoleniowa, gdzie można znaleźć praktyczne wytyczne dotyczące włączenia zrównoważenia w decyzje biznesowe, najlepsze metody zarządzania cyfrowego dostosowane do branży modowej, a także kompleksowe case studies, spostrzeżenia i praktyczne wskazówki dla początkujących i doświadczonych przedsiębiorców.

 

Oferowane narzędzia ukierunkowane są na łączenie firm z branży modowej i tekstylnej z młodszym pokoleniem i przyciąganie nowych talentów do tej branży, powiązanie przedstawicieli branży z ekspertami ds. szkoleń, dostarczanie przejrzystej i otwartej treści w formule wolnego dostępu, pełne wykorzystanie technologii cyfrowych i współpracy wirtualnej w celu podnoszenia kwalifikacji pracowników sektora.

 

Twórzmy, współpracujmy i zmieniajmy się w sposób zrównoważony!

W końcowej, testowej fazie projektu RIG zaprosił do współpracy Szkołę Artystycznego Projektowania Ubioru (SAPU) oraz uczniów Zespołu Szkół Artystyczno-Projektowych w Tarnowskich Górach. Uczestnicy badania, w parach, testowali zawartość modułów, obejmujących zagadnienia takie jak: wybór i/lub łączenie modeli biznesowych, opracowanie programu zmian kulturowych w celu ułatwienia wdrażania nowych modeli biznesowych, analiza ryzyka i wpływu związanego z innowacjami, zaangażowanie partnerów, opracowanie masterplanu innowacji i jego komunikacja, zasady współpracy i wzajemnego uczenia się. Wiele ważnych spostrzeżeń i rekomendacji, będących wynikiem pracy zespołowej, pozwoliło dokonać ostatecznych zmian w materiałach szkoleniowych, aby treści były zarówno praktyczne, jak i przyjazne dla użytkownika.

 

W testowaniu, odbywającym się w dniach 1-14 grudnia 2023 r., udział wzięły:

 

Ba(Hons) Patrycja Chojnacka – projektantka mody. Wykładowca projektowania ubioru (percepcja mody) w Szkole Artystycznego Projektowania Ubioru SAPU i fashion perception w International School of Fashion Design. Absolwentka projektowania mody w Cambridge School of Art – Anglia Ruskin University. Tytuł magistra uzyskała w St. Mary’s University w Londynie. Jako ekspertka w dziedzinie projektowania ubioru, skupia się nie tylko na aspektach twórczych, ale także na kwestiach społecznych i kulturowych. Jej podejście do nauczania jest niezwykle zrównoważone, a nacisk kładzie na różnorodność, integrację i równość rasową w edukacji. Dopełnieniem jej wszechstronności są unikalne doświadczenia zdobyte podczas udziału w prestiżowych wydarzeniach branżowych, takich jak Masterclass z Jamesem Pattersonem (kreatywne pisanie tekstów), Anną Wintour – redaktor naczelną Vogue  (przywództwo i zrównoważony rozwój), a także z Bobem Igerem.

 

Adriana Klisch – studentka II roku Fashion Design

 

mgr sztuki Anna Niemczyk – projektantka ubioru. Absolwentka łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem w Katedrze Edukacji Wizualnej i Projektowania Ubioru. Obecnie wykładowca w Szkole Artystycznego Projektowania Ubioru, w której prowadzi takie przedmioty jak projektowanie ubioru, ilustracja mody oraz tkanina z elementami materiałoznawstwa. Jest doświadczoną projektantką ubioru, związaną niegdyś z renomowymi firmami  „PABIA” oraz „Mode Bruckmann”. Współpracowała przy tworzeniu ekskluzywnej linii płaszczy dla prestiżowej marki Pierre Cardin. Specjalizuje się w projektowaniu odzieży o wysokich wymaganiach technologicznych, wykorzystując niekonwencjonalne tkaniny. Współpracuje również z firmami eventowymi, angażując się w kształtowanie wizerunku różnych marek m.in. TYMBARK, REIFFEISEN BANK, Lotnisko im. Chopina w Warszawie, POLKOMTEL, NESTLE, MAZDA, MERCEDES, PROCTER&GAMBLE, KNORR, LA FESTA.

 

Anna Grzeszuk – studentka II roku Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru

 

mgr Magdalena Kęskiewicz – projektantka mody, stylistka, artystka wizualna, dziennikarka, pasjonatka kultury popularnej i kreatywnej pracy z ludźmi. Absolwentka Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru. Ukończyła również Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2008 roku wykładowczyni w Krakowskich Szkołach Artystycznych. W Szkole Artystycznego Projektowania Ubioru prowadzi takie przedmioty, jak struktury i moda odpowiedzialna, analiza współczesnych kolekcji, PR w modzie, marketing w modzie i identyfikacja. W International School of Fashion Design uczy structures, fashion styling, analysis of contemporary collections, fashion marketing and visual identification, PR in fashion. Prowadzi własną działalność Concept Studio Młoda Moda, która jest jednocześnie pracownią krawiecką, sklepem i galerią w jednym. Projektuje kolekcje, bierze udział w pokazach mody i konkursach m.in. OFF Fashion Kielce, Złota Nitka 2007, FUTURE. Pracuje również jako stylistka przy sesjach zdjęciowych, publikowanych min. w Eks-Magazynie i Mieście Kobiet. Współpracuje z fotografami mody, firmami odzieżowymi, agencjami reklamowymi oraz producentami pokazów (Moda&Styl, Lounge Magazyn, Secret Lashes).

 

Oliwia Przekop – studentka I roku Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru

 

Prace wspierały studentki  II roku Fashion Design: Veronika Styranka oraz Viktoriia Kuznietsova

 

W celu porównania poziomu rozumienia i łatwości przyswajania treści modułów, do testowania zaproszono także uczennice kierunku technik-stylista z Zespołu Szkół Artystyczno-Projektowych w Tarnowskich Górach (klasa 2, wiek: 15 lat).

 

 

KREATYWNOŚĆ, KOMUNIKACJA, KOOPERACJA

Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru (SAPU),  jeden z dziesięciu kierunków Krakowskich Szkół Artystycznych (KSA) to uczelnia mody, która od 30 lat zapewnia kadry dla firm odzieżowych. Projektanci SAPU, technolodzy i  konstruktorzy ubioru  wspierają produkcję w małych  oraz największych  polskich  przedsiębiorstwach. Wysoko cenieni są również absolwenci Szkoły Konstrukcji Ubioru  i  Szkoły Visual Merchandisingu, które  powstały w konsekwencji wychodzenia naprzeciw  potrzeb branży odzieżowej. Misją KSA jest zapewnienie absolwentom  szerokich  możliwości rozwoju poprzez połączenie wysokiego poziomu kształcenia  ze stałym budowaniem relacji z biznesem, mediami i influencerami. Wystawy,  warsztaty, masterclasses i wydarzenia kulturalne o zasięgu międzynarodowym są okazją do spotkań z wybitnymi  osobistościami dizajnu. Organizowany przez KSA Cracow Fashion Week (CFW), jeden z największych modowych eventów w Polsce i przestrzeń do promocji dla firm odbędzie się w dniach 17-26 marca 2024. W programie  konkurs Cracow Fashion Awards, Pokaz Dyplomowy SAPU, pokaz ekologiczny No Waste Show, wykłady i warsztaty poruszające tematykę nowych technologii, projektowania  w CLO3d i Blender, wpływu innowacji, sztucznej inteligencji  i zasad zrównoważonego rozwoju na branże kreatywne. Więcej informacji o uczelni: https://www.ksa.edu.pl/ oraz Cracow Fashion Awards: https://cracowfashionweek.com/

 

 

Zespół Szkół Artystyczno-Projektowych w Tarnowskich Górach – miejsce rozwoju, kreacji i odkrywania nowych talentów

Szkoła istnieje od stycznia 1927 r. i powstała z inicjatywy Towarzystwa Polek. W pierwszym okresie działalności nosiła nazwę Prywatna Żeńska Szkoła Zawodowa Towarzystwa Polek. Działalność szkoły została przerwana przez II wojnę światową. Po blisko sześcioletniej przerwie szkoła rozpoczęła regularną naukę. Od roku 1949 w dokumentach pojawiła się równolegle do nazwy Państwowa Szkoła Zawodowa Żeńska, nazwa Państwowe Gimnazjum i Liceum Przemysłu Odzieżowego I Stopnia. W 1959 r. powstało Technikum Odzieżowe na podbudowie ZSO, a w roku 1964 Technikum Odzieżowe dla Pracujących. W 1962 r. odbyła się pierwsza w szkole matura. Od roku 1969 działała Zasadnicza Szkoła Odzieżowa dla Pracujących ZPO BYTOM. W 1975 r. utworzono zbiorczy zespół szkolny o nazwie Zespół Szkół Odzieżowych. W 2002 roku szkoła zmieniła nazwę na Edukacyjne Centrum Ubioru i Rzemiosła oraz powstało Liceum Ogólnokształcące, które obecnie już nie funkcjonuje. Od roku 2005 zaczęło działać Liceum Plastyczne. Od dnia 01.09.2008 r. szkoła nosi nazwę Zespół Szkół Artystyczno-Projektowych. Kształci na kierunkach: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej, Plastyk – fotografia artystyczna, Plastyk – aranżacja wnętrz, oraz Technik stylista. Nauka w zawodzie technik stylista realizowana jest od roku szkolnego 2022/23 w oparciu o kształcenie w dwóch kwalifikacjach: Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych oraz Stylizacja ubioru i kreacja wizerunku. Jest to nowy atrakcyjny zawód łączący umiejętności z zakresu odzieżownictwa, fryzjerstwa i wizażu. Technik stylista to połączenie elementów projektowania i wykonywania kolekcji wyrobów odzieżowych z elementami projektowania i doboru fryzur oraz makijażu, dające możliwość uzyskania kompleksowego wykształcenia odpowiadającego na potrzeby rynku pracy. Więcej informacji o szkole i kierunkach kształcenia: https://www.zsap.info/

Wszystkie materiały edukacyjne, opracowane w ramach projektu, zostały udostępnione za darmo, na zasadzie otwartego dostępu dzięki finansowaniu z programu Erasmus+. Dostępne są tutaj: https://tecofash.erasmus.site/

 

 

 

   

 

Zmienia życie. Otwiera umysły.
 


Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Numer Projektu: 2021-1-PL01-KA220-VET000034636

Czas trwania: 01.01.2022 – 01.01.2024

 

Partnerzy:

 

Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach (lider)

Stowarzyszenie na rzecz Promocji Kultury i Rzemiosł Dawnych „Wici”

CWEP – Centrum Wspierania Edukacji i Przedsiębiorczości

Institute of Entrepreneurship Development – Grecja

Lithuanian Apparel and Textile Industry Association Latia – Litwa

Lottozero – Włochy

MARKEUT SKILLS SOCIEDAD LIMITADA – Hiszpania

 

Najnowsze