Mogłoby się wydawać, że gry planszowe to przeżytek w dobie powszechnej cyfryzacji i niezaprzeczalnej popularności gier elektronicznych. Jednak wcale tak nie jest, o czym przekonuje nas Łukasz Piechaczek, właściciel Ludiversum i organizator wydarzeń z grami planszowymi, w tym festiwalu Planszówki w Spodku.

 

 

Co przyciąga nas do gier planszowych?

 

Gry planszowe przyciągają nas swoją fizycznością i możliwością autentycznej interakcji twarzą w twarz ze znajomymi lub rodziną. Siadając przy stole z bliskimi, razem przenosimy się do fantastycznych światów pełnych tajemnic i wyzwań. Możemy śmiać się razem, świętować zwycięstwa, czy pocieszać się po przegranej rundzie. Wspólne granie dostarcza nam świetnej zabawy i tworzy niezapomniane wspomnienia z bliskimi.

 

Czy zatem misją Ludiversum jest popularyzacja gier planszowych?

 

Nasza codzienność to lokal z grami planszowymi w Katowicach. Można u nas zagrać w gry, albo wypożyczyć je do domu. A kolekcję mamy bogatą, bo liczącą ponad 600 różnych tytułów. Na miejscu serwujemy ciepłe i zimne napoje, przekąski czy pizzę, które umilają spotkania przy planszówkach. Czasem prowadzimy prezentacje nowości wydawniczych, regularnie odbywają się u nas turnieje gier. Mamy też grupy stałych graczy skupionych wokół konkretnych tytułów, jak np. Pokemon TCG, Star Realms czy KeyForge.

 

 

Ale od kilku lat wasza działalność wykracza poza ramy waszej siedziby?

 

Naszą najgłośniejszą inicjatywą są Planszówki w Spodku – obecnie największy festiwal gier planszowych w Polsce. Jak duże jest to przedsięwzięcie i jak wyglądała historia jego sukcesu? Wszystko zaczęło się we wrześniu 2018 roku. Od tamtej pory z każdym rokiem impreza się rozrasta i to dosłownie! Nie tylko mamy coraz więcej odwiedzających – w tym roku było to nieco ponad 7700 uczestników – ale także zajmujemy coraz większą powierzchnię. Zaczynaliśmy od zaledwie fragmentu antresoli Spodka, po kilku latach doszła płyta, a w tym roku cały Spodek to już było za mało i zajęliśmy również część MCK.

Stale powiększamy liczbę wystawców i atrakcji – we wrześniu tego roku na odwiedzających czekał, m.in. ogromny games room na płycie Spodka (i nie tylko), strefa RPG, strefa prototypów, strefa turniejowa, strefa rodzinna, a także tematyczne konkursy i prelekcje. W wydarzeniu wzięło udział ponad 60 wystawców z całej Polski, którzy oferowali nie tylko wszelkiego typu gry planszowe i karciane, ale także gry fabularne, paragrafowe, akcesoria do gier, a nawet komiksy czy gadżety dla geeków. Planszówki w Spodku stały się prawdziwym świętem gier, na które zjeżdżają hobbyści z całego kraju.

Na kolejną odsłonę Festiwalu Planszówki zapraszamy 28-29 września br.

 

To robi naprawdę duże wrażenie! Ale to nie jedyna inicjatywa poświęcona grom planszowym, za jaką stoicie, prawda?

 

Zgadza się! Od kilku lat współpracujemy także z PreZero Areną Gliwice, gdzie organizujemy cykliczne Nocne Granie. To już dużo mniejsze wydarzenie, bo odwiedzane przez 300-400 osób, ale za to odbywa się regularnie co 1-2 miesiące.

Ze współpracy z PreZero Areną Gliwice zrodziła się też Arena Mistrzów, czyli unikatowy w skali kraju event w całości poświęcony turniejom gier planszowych i karcianych. W maju 2024 odbędzie się II edycja, którą właśnie zaczynamy przygotowywać.

 

Czy gry planszowe mogą być sposobem na przyciągnięcie ludzi w jakieś miejsce?

 

Jak najbardziej! Spotkanie z grami może być ciekawym sposobem na promocję miejsca albo eventu. Z racji tego 2-3 razy w roku współorganizujemy na zlecenie Festiwal Gier Planszowych w Galerii Libero w Katowicach i tu również mamy stoły pełne graczy. W maju tego roku podczas festiwalu fantastyki Cosmicon w Planetarium Śląskim organizowaliśmy z kolei strefę gier, co stanowiło dodatkową atrakcję dla uczestników.

 

 

Skoro gry są tak popularne, to warto sięgnąć po planszówkę…

 

Zdecydowanie! Zachęcam wszystkich do wspólnego spędzania czasu przy planszówkach i czerpania radości z tej wspaniałej formy rozrywki.

 

Rozmawiała Redakcja „Business HUB”

 

Ludiversum należy do grona Firm Członkowskich Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.

 

Wywiad ukazał się w grudniowym numerze „Business HUB”.

 

Wersja online numeru do pobrania: TUTAJ.

Najnowsze