Trzy bloki tematyczne, dwunastu ekspertów i solidna dawka praktycznej wiedzy, inspiracji oraz biznesowych wskazówek – tak w skrócie można podsumować premierową edycję eCommerce Business Innovations. Konferencja odbyła się jako wydarzenie towarzyszące tegorocznemu Europejskiemu Kongresowi Małych i Średnich Przedsiębiorstw, przyciągając uczestników zainteresowanych przyszłością handlu internetowego.
Rozmowy o e-commerce z ekspertami
Zaproszenie na nową konferencję na biznesowej mapie Śląska było skierowane do właścicieli i menedżerów e-commerce, przedsiębiorców planujących rozwój sprzedaży online, specjalistów odpowiedzialnych za rozwój, marketing, sprzedaż i strategię, a także partnerów technologicznych, agencji i dostawców usług dla e-handlu. Jednym słowem: do wszystkich, którzy na co dzień są związani z branżą lub dopiero chcą do niej wejść.
Cel wydarzenia był jasny: w dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej świadomości konsumentów, stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń z uznanymi ekspertami oraz budowania wartościowych relacji biznesowych.
–Tworzymy tę nową społeczność biznesową tutaj na Śląsku, ale oczywiście z otwartością na całą Polskę – podkreślił podczas otwarcia konferencji Janusz Dramski, Pierwszy Wiceprezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
Trendy, doświadczenia i potrzeba rewolucji
Uczestnicy konferencji wysłuchali krótkich, a jednocześnie niezwykle treściwych wystąpień dwunastu ekspertów. W 15-minutowych prezentacjach dzielili się oni najcenniejszymi wnioskami ze swojej praktyki: wiedzą, historiami sukcesów i porażek oraz obserwacjami dotyczącymi kierunków, w których rozwija się branża e-commerce.

E-commerce od podszewki
Podczas konferencji nie zabrakło odważnego spojrzenia na rolę Agentów AI oraz wyzwań związanych z ich wdrażaniem. To, co modne i z pozoru przydatne, niejednokrotnie w doświadczeniach panelistów okazywało się znacznie trudniejsze do zastosowania w praktyce – Na fali popularności AI chcieliśmy zautomatyzować wiele obszarów komunikacji, ale okazało się, że ludzie wciąż najbardziej cenią kontakt z człowiekiem – mówił Olaf Skibiński, Business Development & Sales Team Senior Manager w ON Lemon.
W kontekście technologii, które kształtują przyszłość e-commerce, Sławomir Spyra, Head of Communications w Merce.com S.A., zwrócił uwagę na kluczową rolę aplikacji mobilnych: – W aplikacjach mobilnych średni współczynnik konwersji wynosi 6,14%, a w przeglądarkach na smartfonach ledwo przekracza 1%. Brak aplikacji mobilnej marki jest obecnie jednym z najczęstszych problemów zakupowych.
Z kolei Paweł Mikołajec, Branding Expert & Design Director w Ancy, podkreślił, jak ważna jest identyfikacja wizualna: – Dzięki brandingowi budujemy kryterium selekcji, które pozwala przekonać konsumenta do wyboru właśnie naszej marki.

Logistyka, dostawy i przewagi konkurencyjne
Istotna część konferencji dotyczyła procesu dostaw – elementowi często decydującemu o zakupie jeszcze przed jego finalizacją. Jak przypomniał Cezary Falkiewicz, Cross Border Sales & Network Manager w Globkurier: 70% klientów w Europie porzuca koszyk, kiedy dostawa międzynarodowa wynosi więcej niż 5 dni.
Dlatego podczas eCommerce Business Innovations tak głęboko analizowaliśmy obszary związane z szybkim doręczaniem zamówień, skutecznym zarządzaniem zwrotami oraz praktykami, które pozwalają budować przewagę konkurencyjną właśnie na logistyce. Dużo uwagi poświęciliśmy również wyzwaniom związanym z odprawami celnymi i wysyłką poza Unię Europejską – obszarom, które dla wielu firm wciąż są barierą w skalowaniu sprzedaży.
Co wynosimy z eCommerce Business Innovations?
Pierwsza edycja eCommerce Business Innovations pokazała, jak ogromna jest potrzeba rozmowy o przyszłości branży oraz wymiany realnych doświadczeń między przedsiębiorcami. Wnioski z konferencji są jasne: e-commerce nieustannie przyspiesza, a przewagę konkurencyjną budują dziś nie tylko technologie, lecz także ludzie, relacje i sprawne procesy.