Z mentorką biznesów online, blogerką i pomysłodawczynią raportu dotyczącego kompetencji kobiet rozmawiamy o wynikach uzyskanych w trakcie badania i definicji kobiety-ekspertki.

 

 

Czy kobiety w Polsce czują się ekspertkami?

 

Problem ten obserwuje od dawna. Od wielu lat prowadzę swoją firmę, w której dzielę się wiedzą na temat samodzielnego tworzenia strony www. Z moich kursów skorzystało wiele kobiet. Zauważyłam, że Polki nie do końca czują się ekspertkami w swojej branży. Pomimo tego, że mają wykształcenie czy doświadczenie, cały czas czują się niewystarczające. Współczesny świat ma ogromne oczekiwania wobec nas, kobiet. Pełnimy wiele różnych ról w tym samym czasie. Jesteśmy jednocześnie partnerkami, mamami, sprzątaczkami, kucharkami, praczkami i jeszcze pracujemy zawodowo. Myślę, że te czasy są najbardziej wymagające dla kobiet, ale dają im też ogromne możliwości rozwoju i edukacji.

 

Jaka jest twoja definicja kobiety ekspertki?

 

Wg mnie każda kobieta jest ekspertką w jakiejś dziedzinie To kobieta niezłomna, zdeterminowana, ale też pełna pasji i empatii. Kobieta-ekspertka popełnia błędy, ale wyciąga z nich lekcje. Daje sobie przyzwolenie na odpoczynek czy nawet małe lenistwo, poświęca czas na rozwój i edukację. Dzieli się swoją wiedzą z innymi.

 

Jesteś twórczynią raportu „Jesteś ekspertką. Uwierz w to!”. Skąd wziął się pomysł na to opracowanie?

 

Wiesz, długo obserwuję kobiety i od dawna kiełkował we mnie ten pomysł, aby coś z tym zrobić. Na początku nie myślałam, aby był to raport. Inspiracja przyszła w grudniu, kiedy miałam skończyć swoją stronę internetową i wystartować z nią na początku roku. Także zmieniałam różne sprawy podatkowe w swojej firmie i chciałam zrobić to w styczniu. Zabrakło mi czasu. Pojawiły się obawy: „Uczę jak samemu wyklikać stronę www, a wypuszczę niedopracowaną? Nie będę autentyczna”. Pojawiła się też myśl, aby poprosić moją społeczność o wsparcie. Odzew przerósł moje oczekiwania. Ludzie sprawdzali nową stronę, wysyłali mi uwagi z informacjami, co działa, gdzie trzeba coś zmienić. Uzyskałam w kilka dni mnóstwo wsparcia i szybko udało mi się poprawić stronę. Ale to nie wszystko…

Otrzymywałam wiadomości od kobiet, które pisały mi, że ich zainspirowałam, że nawet ekspertka może się z czymś nie wyrobić. Że nie musi być wszystko zrobione perfekcyjnie, aby wystartowało. I co najważniejsze, ta sytuacja nie podważyła moich kompetencji, wręcz przeciwnie dała wsparcie wielu osobom i pokazała to wszystko od ludzkiej strony. Wtedy narodził się pomysł na stworzenie raportu. Zrobiłam burzę mózgów z moim zespołem. Zebraliśmy pomysły, inspiracje i zaczęliśmy działać. Do współpracy zaprosiłam Janina Bąk (Janina Daily), która od lat zajmuje się statystyką. Jej merytoryczna pomoc była nieoceniona. Chciałam, aby wszystko było zrobione profesjonalnie, tak jak trzeba.

 

 

Jak wyglądał cały proces tworzenia raportu?

 

Najpierw układaliśmy pytania. To nie było łatwe zadanie, musiałam przeanalizować, co tak naprawdę chce zbadać. Wiedziałam, że temat krąży wokół eksperckości kobiet. Janina także dawała wiele cennych wskazówek. Jak już podstawy były gotowe, zbierałyśmy dane online. Zapraszałyśmy kobiety do wypełnienia anonimowej ankiety. Pytania były otwarte i zamknięte. Wypełnienie zajmowało dłuższą chwile, kilkanaście minut. Potem trzeba było wyciągnąć coś wartościowego z otrzymanych wyników i ułożyć to graficznie. W badaniu udział wzięło ponad 1100 osób kobiet i mężczyzn, my skupiłyśmy się jednak tylko na kobietach. 1019 kobiet z całej Polski, które mieszkają w większych miastach wojewódzkich i mają wyższe wykształcenie. Największy odsetek ankietowanych to kobiety w wieku od 31 do 40 roku życia, zajmujące się marketingiem, biznesem, rozwojem osobistym czy rękodziełem, zatrudnione na etacie bądź pracujące na własny rachunek.

 

Uzyskałaś wiele różnych wyników, niektóre wydają się oczywiste, a raport tylko je potwierdził. Czy jest coś, co Cię zaskoczyło?

 

Po pierwsze – ocenienie siebie w skali szkolnej od 1 do 5. Wyszło w raporcie, że zaledwie 120 kobiet z 1019 (11%) uznało się za ekspertkę na 5. To bardzo mało, a kobiety te mają doświadczenie kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe. Obraz rozjaśniło kolejne pytanie, z którego wynikało, że ponad 60% ankietowanych kobiet z wykształceniem wyższym obawia się, że ich wiedza i kompetencje nie są wystarczające do publicznego dzielenia się wiedzą. Zaskakujące były też wypowiedzi w pytaniach otwartych. „Uważam, że moja wiedza jest zbyt powszechna, że to są oczywistości i każdy przecież to wie”. „Niska ocena wynika z mojego perfekcjonizmu – ciężko mi zadowolić samą siebie”. „Gdy padły pytania dotyczące eksperta, nie miałam problemu z odpowiedzią. Gdy pytanie dotyczące eksperta przeniosło się na mnie, w głowie pojawił się opór i strach” czy „Gdyby ktoś inny z taką wiedzą i doświadczeniem kazał się ocenić, to dałabym 5. Ale pytanie było o mnie”. To tylko potwierdziło moje obawy dotyczące zaniżonej samooceny ankietowanych.

 

Co wnosi ten raport?

 

Jaką lekcję daje innym kobietom? Raport pokazuje skalę problemu, o którym niby każdy wiedział, ale jednak nikt nie podjął tego tematu. Nikt też do tej pory go nie zbadał. Myślę, że wyniki jeszcze długo będą aktualne. Oprócz wyników, danych i procentów są też wypowiedzi ankietowanych. Wiele osób czytających ten raport, może odnaleźć w nim inspiracje i motywacje. Od chwili ukazania się raportu otrzymuje setki wiadomości, ile on wniósł do czyjegoś życia. Kobiety uświadomiły sobie, że nie są same, że ich biznes nie musi być perfekcyjny, że mogą zacząć tu i teraz.

 

 

Do wypowiedzi zaprosiłaś też różnych ekspertów, m.in. Iwonę Guzowską czy Jakuba B. Bączka…

 

Tak ten pomysł pojawił się już pod koniec naszej pracy. Odzew był ogromny. Naprawdę wiele osób udzieliło komentarza, dodało wskazówki, podzieliło się swoimi refleksjami. Co też podniosło rangę samego raportu.

 

Jakie plany na przyszłość?

 

Planów jest cała masa. Już 11 grudnia w Warszawie odbędzie się kolejna Gala Interaktywnych na ok. 250 osób, na której odbędzie się oficjalna inauguracja raportu. Podczas tego dnia zaplanowaliśmy różne warsztaty, panele dyskusyjne czy prelekcje. Przewidujemy także plebiscyt z nagrodami. A w nowym roku startujemy z kampanią społeczną, która swoje odzwierciedlenie ma w raporcie: „Jesteś ekspertką. Uwierz w to!”. Chciałabym podkreślić, że raport nie jest komercyjny. Jest całkowicie bezpłatny. Każdy może go pobrać. Dodałam też informacje na temat wykorzystania materiałów czy cytowania.

Raport można pobrać tutaj: https://olagosciniak.pl/raport-2023/

 

Rozmawiała Jaga Kolawa

 

 

Ola Gościniak

 

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online w Interaktywnej Paczce, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek oraz kursów online w Interaktywnej Akademii WordPressa, organizatorka Interaktywnej Konferencji GIRLBOSS, inicjatorka raportu „Jesteś ekspertką! Uwierz w to!” i autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Od 2015 r. przeszkoliła już ponad 50 000 Polek. Od 2018 roku w rankingu TOP 20 wpływowych blogerów JasonHunt. Prelegentka i mówczyni na wielu branżowych wydarzeniach.

Absolwentka Informatyki na Politechnice Poznańskiej, Grafiki Projektowej w Collegium Da Vinci oraz Coachingu Biznesowego w WSKZ. Swoją pierwszą stronę internetową stworzyła jeszcze w podstawówce 20 lat temu. Od tamtej pory ma ich na swoim koncie ponad 500.

 

Wywiad ukazał się we wrześniowym wydaniu kwartalnika „Business HUB”.

 

Wersja online najnowszego numeru do pobrania: CZYTAJ TUTAJ.

Najnowsze