O sukcesie rodzinnej firmy, działaniach reklamowych, obecności na światowych rynkach, aktywności charytatywnej i sponsoringu sportowym opowiada dr Adam Mokrysz, Prezes Grupy Mokate

 

 

Od samego początku istnienia Mokate jest firmą rodzinną z polskim kapitałem. Czy to sposób na udane konkurowanie z międzynarodowymi koncernami, które dominują na polskim rynku FMCG?

 

Mokate jest firmą rodzinną, a kolejne pokolenia członków rodziny chcą ją rozwijać z sukcesem. W ciągu 30 lat swojej działalności Mokate stało się jednym z największych producentów kawy, herbaty i specjalistycznych surowców dla przemysłu spożywczego w Europie Środkowo-Wschodniej. Obsługujemy dzisiaj ponad 70 rynków zagranicznych i zdecydowanie należymy do czołówki jeśli chodzi o rynek mleczno- tłuszczowych baz w proszku, tj. zabielacze do kawy, śmietanki w proszku, bazy tłuszczowe. Stworzone przez nas aplikacje są szeroko wykorzystywane w przemyśle spożywczym na całym świecie.

 

Myślę, że to co stoi za międzynarodowym sukcesem Mokate to fakt, że jesteśmy elastyczni w działaniu, umiejętnie dostosowujemy się do zmieniających się potrzeb konsumenckich, a w naszej ofercie ciągle pojawiają się innowacyjne produkty. Intensywnie pracujemy nad samodoskonaleniem się organizacji. Poszukujemy dróg doskonałości, a także silniejszej i bardziej przyjaznej kultury organizacyjnej. Celem naszej strategii jest wprowadzenie Mokate na wyższy poziom we wszystkich obszarach działalności firmy. Wykorzystując efekt synergii, chcemy doprowadzić do pełnej integracji wszystkich podmiotów wchodzących w skład Grupy Mokate. Siła tkwi w jedności i właściwej komunikacji. Wyniki osiągane przez poszczególne zespoły nigdy nie będą tak dobre, jak te osiągane wspólnie, dlatego zachęcamy naszych współpracowników do budowania zespołów, dzielenia się wiedzą, wzajemnej współpracy. W Mokate lubimy ze sobą pracować, często rozumiemy się bez słów, praca daje nam satysfakcję. Rozwijamy się dzięki wspaniałym ludziom, wspólnie budujemy pozycję Mokate na arenie międzynarodowej. Jako czwarte już pokolenie, stery w rodzinnej firmie przejąłem w 2016 roku.

 

Moim celem od wielu lat jest budowanie silnego, markowego, międzynarodowego przedsiębiorstwa. Siłę Mokate chcę budować na solidnych fundamentach, wartościach które są dla mnie ważne jako człowieka i pracodawcy, tj. praca, odpowiedzialność, uczenie się, wiedza i umiejętności, przedsiębiorczość, otwartość, wiarygodność, życzliwość i przywództwo. Dodam jeszcze optymizm, pozytywne nastawienie, które pozwala mi z radością codziennie rozwijać rodzinne przedsiębiorstwo.

 

W ubiegłym roku świętowaliście 30 -lecie, z tej okazji zostały przygotowane wzmożone działania marketingowe – reklamy, konkursy, nowe opakowania produktów czy promocje? Jak ocenia Pan skuteczność tych kampanii reklamowych, czy konsumenci je zauważyli?

 

Mokate od wielu lat gości na międzynarodowych rynkach, zyskało sobie grono lojalnych konsumentów. Do dla nich staramy się doskonalić nasze produkty, tworzyć innowacje, a także wspierać nasze marki działaniami strategicznymi w zakresie marketingu. Aby promować nasze produkty zaprosiliśmy do współpracy znane polskie ikony: Bogusława Lindę i Justynę Steczkowską. Bogusław Linda to jeden z najbardziej znanych i cenionych polskich aktorów, dlatego też zdecydowaliśmy się na podjęcie z nim współpracy w zakresie promocji nowego produktu Mokate – kawy ziarnistej. Owocem współpracy jest ciekawa kampania, nasz spot reklamowy, który został wyemitowany w wielu stacjach telewizyjnych oraz w internecie. Kampanię wsparliśmy działania outdoorowymi, reklamą w prasie, materiałami POS, konkursami i aktywnymi działaniami w social mediach. Dzięki tego typu działaniom, sukcesywnie rośnie grono miłośników kawy Mokate, która coraz chętniej jest wybierana przez konsumentów dokonujących zakupów w sieciach handlowych, tradycyjnych sklepach oraz w internecie. Dla pozostałych linii produktowych wprowadziliśmy takie nowości jak: Cappuccino w opakowaniach kartonowych, Cappuccino Vege na mleku roślinnym oraz Czekoladę do picia w trzech różnych smakach. Opakowania tych produktów zyskały nowy design, dzięki czemu nasze produkty stały się bardziej zauważalne na półce. Jesienią 2020 roku wyemitowaliśmy w telewizji spot Mokate Cappuccino, który wzmocnił wizerunkowo główną kategorię produktów z oferty Mokate. Zorganizowaliśmy również Wielką Loterię Mokate, w której codziennie nagradzaliśmy konsumentów kupujących nasze produkty, a w finale przyznaliśmy nagrodę główną, stylowego Fiata 500. Nasze dwa główne brandy herbaciane Minutka oraz Loyd – to dodatkowy powód do dumy, pod względem pozycji na rynku, bogatego asortymentu oraz inwestycji w innowacje. W roku 2021 podobnie jak w roku ubiegłym, stawiamy na szeroko zasięgową komunikację w TV oraz w internecie naszej marki Loyd. Ambasadorem naszej herbaty jest diwa polskiej sceny muzycznej, wybitna polska piosenkarka i kompozytorka – Justyna Steczkowska. Dzięki naszej współpracy powstał wyjątkowy spot reklamowy promujący nasze herbaty. W najbliższym czasie planujemy dużo działań promocyjnych wraz z Justyną Steczkowską wspierających markę Loyd.

 

Obecnie w Grupie Mokate, aż 70 procent wpływów pochodzi z rynków zagranicznych. Kawy, herbaty i artykuły spożywcze Mokate trafiają do 70 państw, które z nich są dla firmy najistotniejsze?

 

Grupa Mokate jest przede wszystkim polską rodzinną firmą na rynku międzynarodowym. Europa pozostaje dla nas głównym kierunkiem rozwoju eksportu. Natomiast rynki pozaeuropejskie dają Mokate możliwości dalszego wzrostu i otwierają perspektywy firmy na przyszłość. Każdy rynek ma swoją specyfikę oraz swoje bariery i szanse. Dla firmy najważniejsze są rynki, gdzie możemy rozwijać nasze produkty markowe i budować perspektywę.

 

Obecność na światowych rynkach to jeden z głównych punktów strategii rozwoju Mokate. Czy jeszcze jakieś czekają na „podbicie” przez firmę?

 

Mokate rozwija się dzięki wspaniałym ludziom. Perspektywa firmy budowana jest małymi krokami, konsekwentnie i systematycznie do przodu. Obecnie biznes firmy ze względu na specyfikę oferty produktowej, daje największe szanse w sprzedaży eksportowej. Realizujemy rozwój na wybranych rynkach poprzez własne struktury marketingowo-sprzedażowe. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają inwestycje organiczne w nowoczesny park maszynowy, technologie oraz zespoły ambitnych ludzi.

 

Czy planujecie poszerzenie portfolio produktów?

 

Praca nad portfolio to stały element gry rynkowej i kluczowy element naszej pracy. Dzisiejszy klient oczekuje ciekawych nowości i innowacji produktowych. Przykłada wagę do składu produktów oraz ceni wysoką jakość. Jest bardzo świadomy i jasno precyzuje oczekiwania wobec tego, co kupuje. Prowadzimy biznes z zakresu napojów gorących – kawy i herbaty, to bardzo konkurencyjny rynek, na którym konkurujemy z najsilniejszymi markami od wielu lat. To właśnie dzięki analizie potrzeb konsumentów i dopasowaniu do nich naszej oferty – jesteśmy dzisiaj jednym z największych producentów kawy i herbaty w tej części świata. Na bieżąco pracujemy nad nowymi produktami, ulepszamy istniejące podnosząc ich jakość i sukcesywnie poszerzamy portfolio produktowe.

 

„Nasz biznes jest odpowiedzialny społecznie” – można przeczytać na oficjalnej stronie internetowej Mokate. Jakie znaczenie dla firmy mają aktywności w obszarze CSR?

 

Grupa Mokate od wielu lat obecna jest w życiu zarówno lokalnej społeczności, jak i mieszkańców innych regionów Polski. Jest to dla nas bardzo ważne, aby aktywnie wpierać działania i inicjatywy na rzecz dzieci i młodzieży w zakresie działalności charytatywnej, rozwoju kultury i edukacji. Pomagamy także ubogim i dożywiamy potrzebujących. W 2019 roku rozpoczęliśmy współpracę ze Śląskim Bankiem Żywności. Dzięki temu dożywiamy ok. 50 000 potrzebujących mieszkających na Śląsku. Poprzez współpracę ze środowiskiem akademickim organizujemy programy stażowe i praktyki. Najlepsi absolwenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Politechniki Śląskiej czy Uniwersytetu Śląskiego mogą liczyć na podjęcie zatrudnienia w Grupie Mokate. Nasza firma jest też partnerem Polskiego Związku Szachowego. Powołaliśmy Akademię Szachową Mokate i wspieramy projekt Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez Szachy w Szkole”. Mokate regularnie współorganizuje turnieje i mistrzostwa szachowe w myśl hasła „Mokate pobudza myślenie”. Ważnym jest także dla nas dbanie o środowisko naturalne. Jednak oprócz opracowania dobrej polityki wewnętrznej w zakresie ochrony środowiska, staramy się doprowadzić do głębszego włączenia zasad zrównoważonego rozwoju do kluczowych procedur organizacyjnych, takich jak: obsługa klientów, rozwój nowych produktów oraz polityka inwestycyjna.

 

Staracie się być blisko swoich klientów, czy istnieje recepta na zbudowanie lojalności klienta i jego przywiązanie do danej marki?

 

Wiele polskich firm spożywczych, które tak jak Mokate powstały na początku lat 90., skupiało się wówczas bardziej na produkcji, niż na promowaniu swoich marek. W Mokate było inaczej – wiedzieliśmy i rozumieliśmy, że rynek i jego potrzeby szybko się zmieniają. Potrafiliśmy promować nasze produkty i przewidywać. Dzięki temu podejściu dziś nasze portfolio budują silne i znane marki. Walkę o klienta wygrywają dziś „firmy marketingowe”, które rozumieją potrzeby konsumentów i mają konkurencyjny model biznesowy. Wszystkie te czynniki są konsekwencją wysokiej jakości produktu i przewag konkurencyjnych firmy. W Mokate od lat rozwijamy eksport w oparciu o lokalny personel, w danej destynacji, ponieważ nikt tak dobrze nie zna smaków i zwyczajów konsumentów, jak ich krajan. Takie podejście do biznesu sprawia, że nasze produkty znajdują uznanie w oczach milionów ludzi na całym świecie. Bo mówimy tu o grupie ok. 70 państw, w których z powodzeniem sprzedajemy produkty pod markami: MOKATE, LOYD, NYCoffee, Minutka, Marilla, Marizzi, Alpino, Babcia Jagoda.

 

Mokate należy do Klubu Firm Członkowskich Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. Jaką rolę do spełnienia, zwłaszcza w obecnej trudnej sytuacji dla gospodarki, ma silna społeczność przedsiębiorców w ramach instytucji samorządu gospodarczego?

 

Silna społeczność przedsiębiorców ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju polskiej gospodarki i biznesu. W konsekwencji wiodące firmy dają zatrudnienie ludziom i ich rodzinom, realizują politykę rozwoju kraju i zasilają budżet państwa płacąc podatki. Wszelkie działania podejmowane biznesowo mają na celu nie tylko rozwój przedsiębiorstw , ale również promocję Polski jako kraju i produktu. Wielu przedstawicieli społeczności przedsiębiorców wspiera działania kulturalne, społeczne i non-profit. Dzięki organizacji spotkań biznesowych, kooperacji oraz konferencji, szkoleń czy sympozjów, przedsiębiorcy z różnych środowisk mają możliwość wymiany opinii, pomysłów, umiejętności i doświadczeń.

 

 

Rozmawiała Jaga Kolawa

 

Wywiad ukazał się w marcowym wydaniu magazynu Business HUB „Wolny Rynek”.

Najnowsze