O silnej marce miasta jako miejsca wydarzeń z sektora MICE i rozwoju turystyki biznesowej mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

 

Katowice na szlaku turystyki biznesowej Katowice są ważnym punktem na biznesowej mapie Polski. Ostatnie lata były sporym wyzwaniem dla całej branży turystycznej. Jak poradziła sobie stolica województwa śląskiego?

 

Statystyki pokazują, że sprawdza się nasza konsekwentnie realizowana strategia ukierunkowana na rozwój turystyki biznesowej, ściąganie nowych imprez biznesowych oraz rozwijanie tych, które już przyciągnęliśmy. Silna marka Katowic, pozwoliła nam szybko odnaleźć się w nowej rzeczywistości, kiedy organizowaliśmy wydarzenia on-line czy hybrydowe. Ostatnie miesiące pozwalają stwierdzić, że wracamy już do stanu sprzed pandemii. W ubiegłym roku wróciliśmy do bezpośredniego udziału w wydarzeniach. W Katowicach łącznie odbyło się ich ponad 6,4 tys., a wśród nich Światowe Forum Miejskie WUF11. Mieliśmy też kolejne edycje Intel Extreme Masters oraz Europejskiego Kongresu Gospodarczego, Konferencję ABSL czy Śląski Festiwal Nauki.

 

 

Chyba najgłośniejszą i najbardziej prestiżową imprezą, która w zeszłym roku odbyła się w Katowicach było Światowe Forum Miejskie. Co miasto i region zyskały dzięki niej?

 

Chyba najgłośniejszą i najbardziej prestiżową imprezą, która w zeszłym roku odbyła się w Katowicach było Światowe Forum Miejskie. Co miasto i region zyskały dzięki niej? WUF11, czyli Światowe Forum Miejskie to największe na świecie wydarzenie poświęcone rozwojowi miast, które odbywa się co dwa lata. Po raz pierwszy gościło w Europie Środkowo-Wschodniej. W WUF11 osobiście uczestniczyło ponad 10 tys. osób ze 174 państw i ponad 6 tys. osób, które dołączyły on-line. Katowice oraz miasta regionu gościły uczestników konferencji, co przełożyło się na realne zyski. Ponadto, oczywiście na możliwość promocji na arenie międzynarodowej, ale i coś, co w przypadku wydarzeń agendy ONZ było realizowane po raz pierwszy w historii. Pokazaliśmy mieszkańcom, jak takie wydarzenia wyglądają. Expo było dostępne dla każdego

 

 

Promocja miasta podczas dużych wydarzeń to oczywistość, a czy są jeszcze jakieś korzyści? Co mieszkańcy mają z tego, że duże wydarzenia odbywają się w Katowicach?

 

Wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic w celach biznesowych chętnie tu wraca, by np. z całą rodziną iść na koncert do NOSPR-u, jednej z najlepszych sal koncertowych świata czy też wybrać się na jeden z katowickich festiwali muzycznych znanych w całej Europie. To doskonała promocja Katowic. Za każdym razem podkreślamy, że tysiące gości to realne zyski dla miasta i naszych mieszkańców. Rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze czy lokalni sklepikarze. Podkreślę, że jak czytamy w raporcie dra Krzysztofa Cieślikowskiego: przeciętnie uczestnik konferencji korzystający z noclegu „zostawia” w Katowicach ponad 837 zł, a wybierający opcję bez noclegu – 172 zł. W 2022 roku było to łącznie ponad 150 mln zł!

 

Jakie są plany miasta dotyczące rozwoju turystyki biznesowej na najbliższe lata?

 

Plany rozwoju rynku turystyki biznesowej są ambitne. W przyszłym roku mocno skupimy się na obszarze nauki. Otrzymaliśmy tytuł Europejskiego Miasta Nauki 2024. Jest to świetna okazja, by zaistnieć na arenie europejskiej jako znaczący ośrodek naukowy. W ramach konsorcjum współpracujemy z naszymi uczelniami. Łącząc siły, w myśl zasady większy może więcej, chcemy pokazać nasz potencjał. Zależy nam, by podobnie jak przy WUF11, było to wydarzenie jak najszerzej dostępne dla mieszkańców.

 

Rozmawiała Redakcja „Business HUB”

 

Fot. Kamil Kalkowski

 

Wywiad ukazał się w czerwcowym wydaniu kwartalnika „Business HUB”.

 

Wersja online numeru do pobrania: CZYTAJ TUTAJ.

Najnowsze