4 pionki, kostkę do gry, planszę, zestaw kart specjalnych i 100 000 CITTonów – to wszystko można znaleźć w tekturowym pudełku z logo Politechniki Śląskiej oraz Centrum Inkubacji i Transferu Technologii.
Rola transferu technologii odgrywa coraz większe znaczenie w procesie generowania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań. W ostatnich latach uczelnie wyższe prowadzą intensywne działania zmierzające do kreowania środowiska oferującego wsparcie technologiczne dla naukowców.
Równocześnie zapewniają pomoc ze strony wyspecjalizowanych brokerów technologii oraz rzeczników patentowych. Jednostką w Politechnice Śląskiej, która została powołana do wspomnianych zadań, jest Centrum lnkubacji i Transferu Technologii.
– Zespół CITT Politechniki Śląskiej opracował grę planszową „Nauka to biznes jutra”. Ma ona wymiar dydaktyczny, aby nasi partnerzy biznesowi zobaczyli: jak wygląda proces komercjalizacji wyników badań w naszej uczelni, jak go zrealizować, krok po kroku – mówi dr inż. Magdalena Letun-Łątka, dyrektor Centrum Inkubacji i Transferu Technologii Politechniki Śląskiej.
Jak wygląda licencja, wynagrodzenie z powodu komercjalizacji wynalazku, co to jest własność intelektualna – tego wszystkiego może dowiedzieć się gracz wcielający się w rolę naukowca. Gra pozwala zrozumieć podejmowane kroki związane z transferem technologii, zachęcając tym samym do znalezienia optymalnej drogi z uczelni do biznesu.
– Rozpoczynamy losowaniem karty innowacji, czyli naszego TOP 100. Wybraliśmy kilkanaście najciekawszych przykładów z oferty technologicznej uczelni, o wysokim poziomie TRL (od Red.: gotowości technologicznej). Pod okiem Mistrza Gry, (jednego ze wskazanych graczy), rozporządzającego CITTonami (specjalną walutą) na rynku, przydzielającego karty (w tym tzw. ratunkowe – Brokera Technologii CITT i Rzecznika Patentowego), a przede wszystkim koordynującego całą rozgrywkę – gracze próbują osiągnąć sukces rynkowy – wyjaśnia dyrektor CITT.
Wygrywa ten, kto doprowadzi do sukcesu komercyjnego swojego rozwiązania i zbierze najwięcej CITTonów. Przegrywa gracz, który utraci swoją walutę.
– Nasi partnerzy biznesowi często pytają: na czym polega Wasza praca? Jeżeli zagramy w grę, będzie łatwiej to zrozumieć i pojąć na jakich etapach borykamy się z problemami, gdzie pojawiają się „zacięcia” czasowe. Inaczej na pewno będą grali nasi studenci, inaczej naukowcy czy biznesmeni. Gracz-naukowiec będzie np. patrzył na logikę gry pod kątem decydowania o pieniądzach na swoją technologię. Dowie się, w których momentach niezbędna jest pomoc w postaci brokera – dodaje dr inż. Magdalena Letun-Łątka.
Gra powstała w wersji limitowanej, do celów edukacyjnych. Autorski pomysł pracowników uczelni miał swoją premierę w maju br. w trakcie Międzynarodowych Targów Wynalazków i Innowacji INTARG® w Katowicach.
Liczba graczy: 2-5
Poziom trudności: 7/10
Czas gry: 1-3 h
Wiek: +12
Artykuł ukazał się w czerwcowym wydaniu kwartalnika „Business HUB”.
Wersja online numeru do pobrania: CZYTAJ TUTAJ.