16 ekspertów światowej klasy wzięło udział w pierwszym wydarzeniu w ramach specjalnej edycji Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw – Back to Business – odpowiedzialny i innowacyjny rozwój, ekologia, finansowanie, które odbyło się 10 czerwca w formule online. W wydarzeniu wzięło udział 1300 oglądających. Paneliści w trakcie wystąpień i dyskusji podkreślali, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w firmach może pomóc w ich rozwoju i stać się źródłem przewag konkurencyjnych.

 

Cztery kolejne wydarzenia Kongresu skupią się na ekologii, podatkach, finansowaniu firm oraz automotive. Pierwsze z nich – III Think Eco! Forum pod hasłem „Metan, wodór oraz dwutlenek węgla – problem, zagrożenie czy przyszłość dla świata” odbędzie się w ramach EKMŚP 29 lipca w Katowicach. Kolejne „Podatki, budżet państwa a przedsiębiorcy. Co nowego czego czeka MŚP?” zaplanowano na 19 sierpnia. Na dwóch ostatnich: „Finansowanie nowych technologii i eksportu” i „Automotive” organizatorzy zapraszają 2 oraz 16 września. Każdy może wziąć bezpłatny udział w wydarzeniach. Wystarczy się zarejestrować na www.ekmsp.eu.

 

Pojęcie sztucznej inteligencji (AI) przez lata zarezerwowane dla filmów science-fiction i futurologicznych rozważań naukowców dzięki rozwojowi technologii informatycznych i powszechnej cyfryzacji stało się obecnie jednym z najistotniejszych zagadnień dla firm, które chcą wkroczyć na ścieżkę szybkiego rozwoju. Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi do technologicznego skoku?

 

Według organizatora wydarzenia Tomasza Zjawionego, Prezesa Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach rozwiązania AI stają się osiągalne finansowo i organizacyjnie, nawet dla mniejszych firm.

 

Ponieważ rośnie zainteresowanie tą problematyką, postanowiliśmy pierwsze spotkanie w ramach EKMŚP poświęcić wyłącznie sztucznej inteligencji. Warto postawić na ekspercką wiedzę, pozwalającą na zrozumienie rozbudowanych aspektów transformacji cyfrowej. Polski sektor MŚP wyróżnia się bardzo dużą innowacyjnością, a nasi przedsiębiorcy chętnie inwestują w narzędzia, umożliwiające dostarczenie nowoczesnych produktów i usług. Bardziej przyjazna i zrozumiała sztuczna inteligencja pozwoli rozwiązywać wiele problemów i da nowy impuls do rozwoju – mówił Tomasz Zjawiony.

 

W trakcie powitania uczestników konferencji Prezes RIG zapowiedział inaugurację Silesia Business HUB przy Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach. To pierwsze miejsce networkingu firm, gdzie we współpracy z najlepszymi specjalistami z Polski oraz z zagranicy w obszarze sztucznej inteligencji, będzie świadczona pomoc dla firm, które chcą wprowadzać do swoich przedsiębiorstw AI, optymalizować procesy i szukać unikalnych rozwiązań.

 

Oczekiwania względem sztucznej inteligencji

W kwestii wdrażania AI w firmach Polska ma jeszcze sporo do nadrobienia. Jak podkreślał  Michał Zwyrtek, Dyrektor w PricewaterhouseCoopers Polska w Katowicach – europejskie rankingi plasują nas w środku zestawień, jeśli chodzi o nasycenie praktykami sztucznej inteligencji. W przypadku sektora publicznego w Europie Zachodniej 30% organizacji korzysta z rozwiązań związanych z AI, 20% planuje wdrożenie. W Europie Środkowej, w tym w Polsce, ten poziom sięga tylko 3%.

 

Szansę na nadrobienie tych zaległości daje wsparcie ze strony rządowej, m.in. w ramach programu „Polityki dla rozwoju Sztucznej Inteligencji w Polsce od roku 2020”, który ma być kołem zamachowym rozwoju i  upowszechniania kompetencji cyfrowych.

 

Patrząc na potencjał polskiego rynku IT, chcemy tworzyć ekosystem wspierający przedsiębiorstwa od strony otoczenia regulacyjnego. Polityka danych, tworzenia danych publicznych, stymulowania udostępniania, budowania składnic danych oraz zaufania do nich – to główne płaszczyzny wsparcia. Kluczowym zadaniem jest także rozwój kompetencji i wspierania badań. Powołano huby innowacji cyfrowych, powstał pilotaż AI for You – projekt uczenia o sztucznej inteligencji w szkołach średnich. Mam nadzieję, że kreujemy nowe pokolenie programistów AI – zaznaczała Beata Lubos, Dyrektor Departamentu Innowacji i Polityki Przemysłowej, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

 

Województwo śląskie korzysta z rozwiązań AI. Pionierską instytucją w tym zakresie jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która obecnie wdraża dwa smart-projekty w obszarze rzeczywistym i wirtualnym.

 

Ten pierwszy to „Drony nad Metropolią”. Przeprowadzone testy pokazują, że mogą znaleźć zastosowanie w zarządzaniu ruchem ulicznym, transportem, pomocy przy planach zagospodarowania czy w ochronie środowiska. W części wirtualnej rozpoczęliśmy projekt platformy otwartych danych, polegający na zinwentaryzowaniu i przetworzeniu do jednego formatu 1700 zbiorów danych z 28 gmin. Jestem przekonany, że realizacja tego programu wzmocni społeczeństwo obywatelskie i pobudzi do działania również biznes i naukę. Warto też dodać, że od nowego roku akademickiego studentom medycyny na Śląskim Uniwersytecie Medycznym będzie pomagał wirtualny pacjent, chatbot nauczy m.in. kontaktów z prawdziwym chorym. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce – wymieniał Henryk Borczyk, Wiceprzewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

 

Jednym z miast Metropolii stawiającym pierwsze kroki w zakresie wykorzystania AI do planowania strategicznego i konkretnych przedsięwzięć jest Zabrze.

 

Pracujemy nad strategią Smart Zabrze 2030. Opieka zdrowotna i medycyna – na te obszary kładziemy nacisk. Przyjęliśmy rolę katalizatora projektów, które również w obszarze AI mogą się rozwijać – ekosystem start-upów w Zabrzańskiej Dolinie Medycznej. Wdrażamy też program jednej z nawigacji społecznościowych, dający możliwość korzystania z alertów (np. o zamknięciu drogi, korkach), pochodzących od użytkowników tej aplikacji, wykorzystywanej na co dzień. Patrząc na trendy demograficzne widzimy jak AI może wpłynąć na rynek pracy w ramach zastępowalności procesów produkcyjnych, usługowych czy opieki  nad osobami starszymi – wyjaśniał Marcin Lesiak, Dyrektor Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta Zabrze.

 

 

Kooperacja tradycyjnych organizacji ze start-upami

Start-up od kilku lat jest modnym modelem biznesowym. Innowacyjny pomysł i większa skłonność do ryzyka to immanentne cechy start-upów, które mogą pomóc dużym, często skostniałym firmom. Efektywny model współpracy jest możliwy, zwłaszcza przy wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań.

 

Tradycyjni gracze potrzebują nowych pomysłów, by utrzymać klienta i obniżyć koszty operacyjne.  Jest wiele obszarów, w których start-up może pomóc dzięki analizie danych, automatyzacji procesów albo efektowi „wow” doświadczenie klienta poprzez pokazanie innowacji marketingowej. Istnieje potencjał do wymiany wiedzy. Firmom istniejącym od dawna na rynku często brakuje zewnętrznej perspektywy, dzięki kooperacji mamy szansę, wiele od siebie się nauczyć – przekonywał w trakcie swojego wystąpienia Greg Albrecht, Growth Strategy & Leadership at Albrecht Partners.

 

Strategia danych: „data-driven business”

Bez zbierania informacji i przetwarzania danych nie ma AI. Systemy czy maszyny naśladujące ludzką inteligencję mogą podejmować decyzje i wykonywać zadania z sukcesem, wyłącznie w oparciu o rzetelne i dobrze rozumiane dane. O budowaniu „data-driven business” jako drodze do AI mówił w swoim wystąpieniu Adam Staniszewski.

 

 

Dane w naturalnej postaci są nieuporządkowane, dopiero dzięki ich przetworzeniu i posortowaniu zaczynają nieść informacje. Im wyższymi kompetencjami dysponujemy, tym więcej odpowiedzi i wartości mogą dawać. Kompleksowe podejście do danych i analityki może pomóc optymalizować i rozwijać działania wszystkich działów biznesu. Budowanie data-driven to długi proces, do którego kluczem jest priorytetyzacja. Praca z danymi wymaga różnorodnych umiejętności i elementów infrastruktury. Nie ma uniwersalnego modelu idealnego dla każdej firmy – akcentował Adam Staniszewski, Building Data Team, Tidio.

Pomysły budują przyszłość

W trakcie konferencji można było zapoznać się z wieloma przykładami biznesowych zastosowań sztucznej inteligencji. Wojciech Tyziniec & Antony Lewandowicz przedstawili historyczną genezę nowej technologii, nad którą prace rozpoczęto w latach 50. XX wieku, a także omówili najciekawsze case-studies. AI dzięki danym z przetwarzania obrazu doskonale radzi sobie w walce z „podróbkami” znanych marek, maszyny rolnicze z czujnikami mogą wpływać na kontrolę upraw i zmniejszenie ilości nawozów sztucznych. Sztuczna inteligencja to przyszłość efektywnej medycyny – dzięki korelacji archiwum danych i badań pacjenta może tworzyć optymalną ścieżkę leczenia.

 

To dopiero początek rewolucji, a skala jest nie do oszacowania na dziś. Pomysły, które kiedyś nie miały racji bytu obecnie są w zasięgu ręki firm. Jedno jest pewne AI zmieni świat na zawsze. Niektórzy postrzegają to jako zagrożenie dla cywilizacji, inni sposób na efektywną walkę ze zmianami klimatycznymi, poprawę standardu życia i pracy. W naszej opinii to najpotężniejsza technologia dostępna ludzkości. Największym błędem jest jej ignorowanie – akcentowali eksperci Silesia Business Hub, nowej jednostki Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.

 

 

Firmą, która kładzie nacisk na komercyjne zastosowanie AI jest sky gate. Zdaniem jej przedstawiciela, nawet mały przedsiębiorca może zarabiać na nowych technologiach i modelach biznesowych. Dobrym przykładem są rozwiązania dla branży sadowniczej.

 

Nasze rozwiązanie – sky crops można porównać do Tesli wśród maszyn rolniczych. Jest to mini-park maszynowy, rozszerzający ten już istniejący u plantatorów jabłek. Tak jak firma Apple łączymy software i hardware, a niczym Tesla tworzymy odpowiednik samochodu elektrycznego z opcją autopilota. Chcemy by maszyny wspierające sadowników podejmowały decyzję same, bez  nadzoru człowieka w oparciu dane z różnych sensorów. Warto dodać, że Polska zajmuje trzecie miejsce w produkcji jabłek, jesteśmy nowocześni technologicznie, wiele firm przyjeżdża uczyć się do nas – opowiadał Chris Parjaszewski, CEO sky gate.

 

 

Jednym z ważnych zastosowań AI jest przetwarzanie języka naturalnego. Jak podkreślał w trakcie swojej prelekcji Ruslan Korniichuk, Lead IT Architect w Capgemini, rozwój idei sztucznej inteligencji nie jest możliwy bez machine i deep learning. Uczenie maszynowe dzięki odpowiednim algorytmom pozwala na zautomatyzowanie i ulepszenie rozwoju pozyskiwania danych, a głębokie uczenie maszynowe ma naśladować funkcję ludzkiego mózgu. Dzięki tym konceptom AI przetwarza mowę na tekst w dowolnym języku, ułatwia tworzenie botów, contact center, service desków (wsparcia techniczne przy instalacji np. nowej aplikacji).

 

Nowoczesne technologie w sektorze bankowym i przemyśle

Skuteczna implementacja AI w swojej branży pozwala m.in. na ułatwienie kontaktów z przyszłymi pracownikami i klientami. Tak jest w przypadku Banku Gospodarstwa Krajowego. Instytucja w procesach rekrutacji wykorzystuje wiele nowych narzędzi takich jak: Emplobot – chat bot, który skraca i automatyzuje czas rekrutacji,  Voicebot (do którego można zadzwonić i odpowiedzieć na kilka standardowych pytań, w ten sposób zgłoszenie np. w sprawie praktyk zostanie wysłane) czy wideorozmowy (możliwość kilkukrotnego nagrania własnej autoprezentacji przez kandydatów do pracy, to narzędzie było efektywnie wykorzystywane w rekrutacjach w czasie pandemii). BGK implementuje też rozwiązania, które można wykorzystywać na eventach organizowanych przez instytucję. Np. wirtualną rzeczywistość z elementami grywalizacji (gier), ulotki z VR (aplikacja po zeskanowaniu kodu – można zapoznać się ofertą banku, kafelki odsyłają do formularza kontaktowego itd.), grę online Bieg do BGK! (gra zręcznościowa z elementami edukacyjnymi daje możliwość poznania oferty banku).

 

BGK chce iść z duchem czasu i nie być wyłącznie kojarzony z państwową, konserwatywną instytucją. Stwierdziliśmy, że warto zainwestować w nowoczesne technologie. Co godne podkreślenia, w ten sposób wspieramy polskie firmy, pokazujemy ich inwestycje i nowe rozwiązania. Wszystkie nowe narzędzia wdrażane przez nas są made in Poland – zaznaczała Agnieszka Stasinowska, Recruitment & Employer Branding Manager w Banku Gospodarstwa Krajowego.

 

 

O tym jak dynamicznie rozwija się sztuczna inteligencja i jaki jest poziom zainteresowania tym tematem, świadczy liczba publikacji i co najważniejsze – wzrost wartości tego rynku. Można mówić o nowej fali cyfrowej rewolucji. W 2020 r. globalna wartość rynku AI, liczona w miliardach dolarów, wynosiła 6 mld $, w 2025 r. ma osiągnąć poziom prawie 40 mld $. Również polski przemysł skutecznie implementuje rozwiązania AI.

 

Następuje rozwój wartości rynku sztucznej inteligencji na świecie, a co za tym idzie obszarów, w których znajduje zastosowanie. To znalazło przełożenie na różnorodne aplikacje, zwłaszcza w dziedzinie przemysłu i produkcji. Najbardziej jaskrawym przykładem możliwości AI są algorytmy widzenia, wielokrotnie przewyższające ludzką percepcję. Mogą być wykorzystywane w obszarze przemysłu do rozpoznawania defektów i anomalii, czyli precyzyjnej kontroli jakości. Dzięki dokładnemu pomiarowi temperatury w budynkach możliwe jest wskazanie obszarów, gdzie obiekty tracą ciepło. Coraz mocniej AI jest obecna w rolnictwie. Grupa Azoty posiada systemy rolnictwa precyzyjnego wspomagane sztuczną inteligencją, określające stan wegetacji roślin, optymalną dawkę nawożenia itp. Robotyka w fabrykach przyszłości to większa produktywność, ograniczenie kosztów operacyjnych i usprawnienie łańcucha wartości. Spektrum możliwych zastosowań AI jest bardzo szerokie – podsumowywał dr Grzegorz Kądzielawski, Dyrektor Instytutu Badań nad Sztuczną Inteligencją Akademii WSB, Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty Tarnów S.A.

 

Na AI się nie skończy

W pierwszej konferencji zorganizowanej w ramach Europejskiego Kongresu MŚP uczestniczyło ponad 1300 oglądających.

Cztery kolejne wydarzenia Kongresu odbędą się w Katowicach i skupią się na ekologii, podatkach, finansowaniu firm oraz automotive.

Pierwsze z nich – III Think Eco! Forum pod hasłem „Metan, wodór oraz dwutlenek węgla – problem, zagrożenie czy przyszłość dla świata” odbędzie się w ramach EKMŚP 29 lipca w Katowicach. Kolejne „Podatki, budżet państwa a przedsiębiorcy. Co nowego czego czeka MŚP?” zaplanowano na 19 sierpnia. Na dwóch ostatnich: „Finansowanie nowych technologii i eksportu” i „Automotive” organizatorzy zapraszają 2 oraz 16 września.

 

Każdy może wziąć bezpłatny udział w wydarzeniach. Wystarczy się zarejestrować na www.ekmsp.eu.

 

W Katowicach kładziemy duży nacisk na współpracę z sektorem MŚP, dlatego w Urzędzie Miasta w Wydziale Obsługi Inwestorów działa Referat Małych i Średnich Przedsiębiorstw. W Katowicach działa także Miejski Inkubator Przedsiębiorczości Rawa.Ink, w którym oferowane są do wynajmu przyjazne przestrzenie do pracy i spotkań, czy pakiet usług dla przedsiębiorców. To wszystko z myślą o rozwoju sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw, które napędzają naszą gospodarkę. Zależy mi na tym, aby w Katowicach działali globalni inwestorzy, ale by odnaleźli się u nas także przedsiębiorcy prowadzący działalność na mniejszą skalę. Pamiętajmy, że to właśnie małe i mikro firmy stanowią największy odsetek przedsiębiorstw, nie tylko w Katowicach, ale w całym kraju. Dlatego cieszę się, że Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń kongresowych w naszym mieście mówi Marcin Krupa, Prezydent Miasta Katowice.

 

Organizatorem Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw jest Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach.

 

Współgospodarze: Miasto Katowice oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Współorganizator: Politechnika Śląska.
Biznesowi Partnerzy Strategiczni: Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., Kotły Elektrodowe ECO-POWER
Partnerzy: Tidio, sky gate

 

 

Najnowsze