Z Rafałem Sonikiem, sportowcem, przedsiębiorcą, filantropem i społecznikiem rozmawiamy o udziale w Europejskim Kongresie MŚP Katowicach, zmianie jako składowej prowadzenia biznesu, a także odpowiedzialnym pomaganiu i inwestowaniu w rozwój społeczny.
Pretekstem do naszej rozmowy jest Pana udział – jako Gościa Specjalnego – w Europejskim Kongresie MŚP w Katowicach. Co daje uczestnictwo w tego typu wydarzeniach branżowych skierowanych do przedsiębiorców?
Przedsiębiorcy to największy kapitał, jaki ma nasze państwo. To ludzie zaangażowani, często pasjonaci, którzy poświęcają ponadnormatywną ilość czasu i ogromną część życia na realizację swoich idei. To oni budują siłę naszej gospodarki, mierząc się z wieloma, rozłożonymi w czasie wyzwaniami. Stosując rajdowe porównanie – są prawdziwymi długodystansowcami. Europejski Kongres MŚP dla każdego z uczestników jest więc z pewnością okazją do wymiany doświadczeń, wiedzy i pomysłów na radzenie sobie z przeciwnościami. Takie spotkania dają potężny zastrzyk energii, a często również początek nowym, dobrym projektom.
Hasło 13. edycji kongresu brzmi READY FOR CHANG/CE? – każda zmiana jest szansą. Jak w praktyce zarządzać zmianami i przede wszystkim nie bać podejmować ryzyka w prowadzeniu biznesu?
Zmiana jest elementarną składową prowadzenia biznesu i nie ma jednej recepty na zarządzanie w tym obszarze. Podobnie jest z ryzykiem. Posłużę się znów porównaniem do rajdów cross-country, które w tym wypadku mają wiele wspólnego z prowadzeniem biznesu. Tu również zmiana jest fundamentalną częścią ścigania, a wygrywa ten, kto potrafi doświadczeniem i cierpliwością budować swój kapitał. Ogromne znaczenie ma zespół fachowców, którzy nie tylko będą mieli niezbędną wiedzę, ale przede wszystkim będą odczuwali tożsamość celów. W oparciu o dostępną wiedzę oraz dogłębne analizy możemy nie tyle przygotować się na konkretną sytuację, ale na to jak powinniśmy zareagować i jakie podjąć kroki.
Pokuszę się o stwierdzenie, że to kongresowe hasło mogłoby być Pana biznesowym mottem. Realizuje się Pan przecież w tak wielu obszarach…
Moim głównym mottem, zaczerpniętym z rywalizacji w Rajdzie Dakar jest: „Wyzwania są dla tych, którzy ruszają w drogę. Marzenia dla tych, którzy zostają w domu. Choć od marzeń wszystko się zaczyna”. To motto zakłada, że by osiągnąć sukces, by wspiąć się na szczyt i móc z niego dostrzec kolejny, musimy cały czas mierzyć się z ryzykiem i zmianą. Myślę, że każdy przedsiębiorca z relatywnie dużym doświadczeniem jest oswojony z taką długodystansową taktyką.
Od kilku lat coraz więcej byłych, a także ciągle czynnych sportowców nie tylko prowadzi działalność gospodarczą, ale też występuje w roli ekspertów, influencerów biznesowych ze swoimi power speechami. Czy sukces w sporcie predestynują do tego typu zaangażowania?
Sam sukces nie jest ciekawy. Ciekawa i wartościowa jest historia, która za nim stoi, więc jeśli sportowiec może opowiedzieć o swojej drodze na szczyt i w ten sposób zainspirować słuchaczy, by sami stawali na starcie swojego Dakaru, to z pewnością jest to cenne. To, że sukces w sporcie wymaga wytężonego treningu i poświęcenia wie każdy. Wyróżnikiem sportowców, którzy inspirują i motywują innych jest fakt, że potrafią opowiedzieć o wielu poziomach i składowych, które miały wpływ na wynik.
A co Pana motywuje do działania? Czy ma Pan pomysły na nowe projekty pod szyldem Rafał Sonik?
Projektów i pomysłów nie brakuje. Bardziej zależy mi na tym, by inspirować ludzi swoją historią, niż podbudowywać swoje ego. To co najbardziej motywuje mnie w tej chwili do działania to chęć czynienia dobra i inspirowanie ludzi do tego, by również dawali innym jak najwięcej z siebie. Przykładem może być Wielka Wyprawa Maluchów, podczas której zebraliśmy ponad dwa miliony złotych na rzecz dzieci – ofiar wypadków drogowych. Uczestniczyli w nim najlepsi kierowcy w historii polskiej motoryzacji. Usiedli za kierownicami Fiatów 126p, które są symbolem naszej motoryzacji. Energia połączonych sił, pozytywne reakcje, z którymi się spotykaliśmy i radość ze wspólnego działania sprawiły, że to nie koniec. Będziemy działać dalej i wierzę, że będzie to piękna kontynuacja projektu.
Wielu przedsiębiorców twierdzi, że ich biznes jest odpowiedzialny społecznie. Jakie znaczenie dla Pana mają aktywności w obszarze CSR?
Najlepszą inwestycją jest inwestycja w społeczeństwo. Powtarzam to od wielu lat, wspierając między innymi krakowską Siemachę – organizację, która kształtuje przyszłych liderów. Myślę, że obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest dawać coś od siebie. I odwołując się do znanego powiedzenia o rybie i wędce, zawsze lepiej stawiać na to drugie. Dawać impuls do rozwoju, a nie gotowe rozwiązania. Pomagać można na wiele sposobów, ale odpowiedzialną filantropią można ją nazwać tylko, kiedy jest dobrze przemyślana.
Ostatnie cztery lat były trudne dla firm na całym świecie. Pandemia, przerwanie łańcuchu dostaw, wzrost cen energii, inflacja. Ekonomiści i analitycy geopolityczni twierdzą, że kryzysy są stałym elementem XXI wieku… Jaką lekcję powinniśmy wyciągnąć z tych doświadczeń? Co mógłby Pan doradzić przedsiębiorcom?
Tak, jak wspomniałem – zmiana i kryzys są nieodłączną częścią rzeczywistości przedsiębiorcy. Warto więc być zawsze otwartym na wiedzę i doświadczenia innych ludzi ze świata biznesu. Powiedzenie, że człowiek uczy się na błędach jest prawdziwe, ale ja bym dodał, że to niekoniecznie muszą być nasze błędy. Dlatego takie okazje, jak Europejski Kongres MŚP są idealną platformą, by w oparciu o rozmowy i wymiany spostrzeżeń przygotować się na nieprzewidywalne sytuacje, które mogą nas spotkać w najbliższych dniach, tygodniach, czy miesiącach. A to, że nas spotkają graniczy z pewnością. Myślę, że więcej na ten temat będę mieć okazję powiedzieć podczas naszego panelu w Katowicach.
Rozmawiała Jaga Kolawa
RAFAŁ SONIK – kierowca rajdowy, zwycięzca Rajdu Dakar i dziewięciokrotny zdobywca Pucharu Świata FIM. Przedsiębiorca. Jest właścicielem spółki Gemini Holding działającej w sektorze nieruchomości komercyjnych, zarządzającej galeriami handlowymi Gemini Park w Bielsku- -Białej, Tarnowie i Tychach. W latach 90. wprowadził do Polski takie marki jak McDonald’s czy BP. Filantrop i społecznik. Od blisko 30 lat wspiera Stowarzyszenie SIEMACHA oraz Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Założyciel Stowarzyszenia Czysta Polska, organizującego największe wydarzenia ekologiczne w Polsce. Współorganizator charytatywnego projektu motoryzacyjnego – Wielka Wyprawa Maluchów – którego celem jest zbiórka środków na pomoc dzieciom, ofiarom wypadków drogowych.
Wywiad ukazał się we wrześniowym wydaniu kwartalnika „Business HUB”.
Wersja online najnowszego numeru do pobrania: CZYTAJ TUTAJ.