Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach
partner w biznesie

W biznesie trzeba ciągle pytać o finanse, w innym razie można stracić wszystko

Nawet, gdy gospodarka ma się dobrze, a PKB pozytywnie zaskakuje, przedsiębiorcy powinni być czujni. Dlaczego? Bo o ile np. sezonowość w gospodarce jest czymś naturalnym, o tyle w skłonności do nieterminowego regulowania faktur nie da się zauważyć żadnych prawidłowości. Nie można też zaobserwować korelacji między kondycją gospodarki, a dążeniem przedsiębiorców do płacenia swoim kontrahentom w terminie. Jakimi przesłankami należy się zatem kierować? Przede wszystkim sprawdzać zarówno wieloletnich, jak i nowych klientów pod względem wypłacalności i wiarygodności finansowej. I choć przedsiębiorcy w rozmaity i często pokrętny sposób tłumaczą się ze swojej nieterminowości, nie warto słuchać żadnych wymówek, należy działać od razu.

 

wykres

Źródło: Badanie Skaner MSP, Keralla Research na zlecenie BIG InfoMonitor, lipiec 2019


Gdy przyjrzymy się wynikom badań zrealizowanym przez Keralla Research na zlecenie BIG InfoMonitor, to nie powinniśmy mieć złudzeń, że w biznesie trzeba być ostrożnym. Jak się okazuje większość małych i średnich firm czeka na zapłacenie faktury ponad miesiąc, w III kwartale tego roku było to aż 59,6 proc. Z kolei prawie połowa przedsiębiorców (49,6 proc.) czeka na swoje pieniądze ponad dwa miesiące. I tak jest od wielu kwartałów – odsetek przedsiębiorców, którzy czekają tak długo na płatności oscyluje wokół 50 proc. Jak się przed tym ustrzec? Jest na to kila sposobów.


Działaj w prosty, ale skuteczny sposób


Coraz więcej wierzycieli ma dość zatorów płatniczych i zaczyna działać. Na początek prostymi metodami próbują odzyskać należności. Współpracują z BIG-iem – Biurem Informacji Gospodarcze, które prowadzi rejestr dłużników. Zawarte w nim informacje można uznać za bardzo wiarygodne, bowiem działalność BIG-ów jest regulowana ustawowo. Na dłużników działa mobilizująco to, że BIG w imieniu wierzyciela wysyła wezwanie do zapłaty z ostrzeżeniem, że nieuregulowanie zobowiązania po 30 dniach skutkować będzie wpisem do rejestru dłużników.


Gdy płatność nie nastąpi, to przedsiębiorca ostatecznie decyduje czy wpisać swojego dłużnika na listę, czy nie. Sam wpis może się okazać brzemienny w skutkach, bowiem rejestr ten sprawdzają banki, telekomy, ubezpieczyciele, leasingi i inni przedsiębiorcy. Dłużnik ma mniejsze szanse na kredyt lub leasing, a w dodatku inni przedsiębiorcy mogą zerwać z nim współpracę.


W efekcie, nawet najbardziej oporni dłużnicy decydują się na spłatę. Niezwykle ważne jest jednak, aby wpisywać dłużników szybko, bo im krótszy okres przeterminowania należności, tym większe szanse na odzyskanie pieniędzy. Cierpliwość się nie opłaca, bo oznacza przeważnie nieodzyskane pieniądze i spore wydatki na twardą windykację, podczas gdy koszty korzystania z Rejestru Dłużników BIG są nieporównanie niższe niż innych działań windykacyjnych.


Do rejestru dłużników można zostać wpisanym już po 30 dniach od upływu terminu płatności. Dotyczy to zarówno firm, jak i osób prywatnych. Minimalna kwota długu wobec jednego wierzyciela w przypadku dłużnika będącego konsumentem wynosi 200 zł; dla przedsiębiorstw limit to 500 zł. Warto jednak pamiętać, że w przypadku całkowitej spłaty zobowiązania wierzyciel ma obowiązek usunąć negatywy wpis z rejestru dłużników i ostatecznie po długu nie pozostaje żaden ślad.


Sprawdzaj, z kim robisz interesy w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor


Najlepiej jednak działać prewencyjnie i nie dopuszczać do tego, żeby nasz klient stał się dłużnikiem. Jak to zrobić? Dobrym sposobem jest sprawdzenie, jak klient do tej pory regulował swoje zobowiązania. Służą do tego bazy dłużników i biura informacji gospodarczej.


Lider wśród biur informacji gospodarczej, BIG InfoMonitor, od początku swego istnienia do października 2019 roku udostępnił już ponad 160,5 mln raportów na temat zadłużenia przedsiębiorców i konsumentów. Średnio co dwie sekundy pobierane są informacje o zadłużeniu osób lub firm, a liczba udostępnianych raportów z roku na rok rośnie.


O 1 milion firm, czyli o co trzecie działające przedsiębiorstwo oraz o 6,2 mln osób, czyli co piątego dorosłego Polaka zapytali przedsiębiorcy w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor przez trzy kwartały tego roku. Rynek coraz większą wagę przykłada do sprawdzania rzetelności klienta. Firmy chcą wiedzieć, czy faktycznie nie narażają się na brak płatności od innej firmy czy konsumenta. W porównaniu z zeszłym rokiem liczba sprawdzonych przedsiębiorstw wzrosła o jedną trzecią, a konsumentów o ponad 8 proc.


To pokazuje, jak ważna stała się weryfikacja klientów pod kątem ich wypłacalności oraz wiarygodności płatniczej.

 

BIG

grudzień 2019
P W Ś C Pt S N
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

 

rodo menu joomla
kalendarium
strefa członkowska
strefa eksperta

projekty unijne

 

 kongres logo-01

Laury Umiejętności i Kompetencji

stawiamynajakosc