Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach
partner w biznesie

Przedsiębiorcy „odpoczną” od składek ZUS przez 3 miesiące

 

Przedsiębiorcy, którzy z powodu epidemii koronawirusa mają problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy.


 

Przedsiębiorcy mogą już składać w ZUS uproszczone wnioski:

  • odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  • zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.

 

Uproszczony wniosek o odroczenie można wnieść za składki za luty, marzec i kwiecień. Nie zwalnia to przedsiębiorców z obowiązku ich zapłaty w przyszłości. Jak informują eksperci ZUS, trwają prace wraz z rządem nad rozwiązaniami, które ułatwią uregulowanie składek, gdy zakończy się kryzys wynikający z pandemii koronawirusa i biznes wróci do normalnego funkcjonowania.

 

Wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości (plik docx 223kb)

Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość (plik docx 195kb)

Wniosek możesz przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (skorzystaj z instrukcji) złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.

 

Jeżeli firma prowadzi pełną księgowość, do wniosku musi dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r.

 

We wniosku należy wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.


Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Będzie więc konieczność złożenia dodatkowych dokumentów dotyczących pomocy publicznej.

 

Ważne!


Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS (plik xls 64kb) i na tej podstawie zostanie udzielona ulga. W ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego należy wysłać również papierowe oryginały dokumentów.

 

Ważne!


Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez firmę pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, nie będzie możliwości udzielenia ulgi.

 

Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa firmy nie ulegnie poprawie, przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.


ZUS zapowiada także, że nie będzie wszczynać postępowań egzekucyjnych firm, które będą mieć kłopot z zapłatą składek od marca, jeżeli przedsiębiorca nie ma zaległości wobec ZUS do stycznia br.

 

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji lub masz problem z wypełnieniem dokumentów zadzwoń do doradcy ds. ulg i umorzeń

 

Źródło: www.zus.pl

 

JK

kwiecień 2020
P W Ś C Pt S N
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

 

rodo menu joomla
kalendarium
strefa członkowska
strefa eksperta

projekty unijne

 

 kongres logo-01

Laury Umiejętności i Kompetencji

stawiamynajakosc